Dagens lunch, Spenatrisotto!



Risotto så krämig och god! + man kan variera den hur mycket som helst känns det som. Och eftersom jag har en förkärlek till spenat så blev det självklart spenatrisotto! Egentligen ska det vara pinjenötter i men eftersom jag är nötallergiker så tar jag alltid solrosfrön istället för nötter! :) Receptet nedan är för två personer:

Lunch: Spenatrisotto 394kcal per portion

1,5 dl Avorioris
75 g Spenat
50 g Gul lök
100 g Apetina feta 3%
25 g Solrosfrön
1 Buljongtärning
4 dl Vatten
1 tsk Flytande margarin
Salt
Peppar


Fram med grejjorna, jag använder Zetas aborioris. Gott!


Börja med att finhacka löken och fräs den sedan i margarinet tills den mjuknat.


Koka upp vattnet och lägg i buljongtärningen i en kastrull. När det kokat upp ställ av men med lock på så värmen stannar kvar.


Tillsätt riset i pannan med lök och låt fräsa på i någon minut.


Tillsätt därefter en skvätt av buljongvattnet och rör om, fortsätt gör så i ca 20-25 minuter tills risottoriset är färdigt.


Ungefär så här ser det ut när det är klart!


Tillsätt då spenaten och smula i fetaosten och solrosfröna och smaka av med salt och peppar. Servera pronto! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0